onsdag 26. august 2015

Strikkeklut i 3 varianter...

Så var jeg i gang med å strikke kluter igjen... Merkelig dette, for jeg har fortsatt ingen strikkekluter  selv...
For en tid tilbake fant jeg en oppskrift som så veldig søt ut og tenkte jeg skulle strikke meg et par stykker av denne. Det var oppskriften på "The almost lost wash cloth". Jeg strikket en, og fant jeg ut at jeg syntes de ble alt for små når jeg strikket dem i enkelt garn og pinner nr 3,0 mm, -så garnet ble resirkulert...
Jeg har lekt litt videre med oppskriften og prøvd meg fram med ulike typer garn og pinner, så her får du to oppskrifter på mine varianter av denne lille, søte kluten.
For alle klutene har jeg brukt denne metoden for å unngå hull i arbeidet når jeg strikker forkortede omganger.

Klut nr 1:
Her har jeg brukt originaloppskriften, men jeg doblet garnet og gikk opp i pinnestørrelse fra 3,0 til 4,5 mm. Garnet er Mandarin Petit, da gikk det med ca 20 gram til en klut og de ble ca 17-18 cm i diameter avhengig av hvordan du måler. Dette ble deilige kluter som for eksempel fint passer til babystell eller til ansiktskluter. Pluss at de er supersøte og veldig kjappe å strikke...
Deilige kluter til en liten baby!
Klut nr 2:
Oppvaskkluter vil jeg ha ennå litt større, så jeg begynte å leke litt med oppskriften. Denne ble også strikket med dobbelt garn, en tråd Mandarin Petit og en tråd bomullsgarn fra Søstrene Grene. Det var ikke noe bevisst valg av garn, det var det jeg tilfeldigvis hadde liggende. Resultatet ble mykt, godt og passelig stort.
Mandarin Petit og Søstrene Grene
Materialer:
Garn: 1 nøste Mandarin Petit i hvitt + 1 nøste Søstrene Grenes bomullsgarn i rosa,  holder til 3 like kluter. (Det gikk 32 gram garn til denne kluten).
Pinner: 4,5 mm
Størrelse: Ca 26 cm i diameter.
Hele kluten strikkes i rillestrikk

Legg opp 20 masker
1: pinne (og alle påfølgende oddetallspinner): Strikk rett tilbake.
2. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk 12 masker, snu.
4. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk 11 masker, snu.
6. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk 10 masker, snu.
8. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk 9 masker, snu.
10. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk 8 masker, snu.
12. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk 7 masker, snu.
14. pinne: Fell av 6 masker, strikk ut alle maskene på pinnen, snu.
15. pinne: strikk rett tilbake. Du har nå igjen 20 masker på pinnen.
Gjenta pinne 2-15 til det er i alt 13 spisser på kluten. Fell av men la det stå igjen en lang tråd som du kan sy sammen sidene på kluten med.  Tråden fra opplegget fester du samtidig med at du syr sammen midten av kluten slik at det ikke blir noe hull der.

Klut nr 3:
Da jeg var på strikketreff i helgen ble jeg spurt av en venninne om ikke jeg kunne lage en større variant av kluten som jeg satt og strikket på. Selvfølgelig kunne jeg det... Denne kluten er strikket i enkelt garn og har fått doble spisser til hver kile.
Denne ble etter hvert min favoritt
Materialer:
Garn: 1 nøste Mandarin Petit i smaragdgrønt.
Pinner: 3,5 mm
Størrelse: Ca 29,5 cm i diameter.
Hele kluten strikkes i rillestrikk

Opplegg 32 masker,
1. pinne: (og alle påfølgende oddetallspinner): Strikk rett tilbake
2. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 2 masker, snu.
4. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 4 masker, snu.
6. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 6 masker, snu.
8. pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 8 masker, snu.
10 pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 10 masker, snu.
12 pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 12 masker, snu.
14 pinne: Fell 6 masker, strikk 5 masker til, lag et kast, strikk til det gjenstår 14 masker, snu.
16 pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 16 masker, snu.
18 pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 18 masker, snu.
20 pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 20 masker, snu.
22 pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 22 masker, snu.
24 pinne: Strikk 6 masker, lag et kast, strikk til det gjenstår 24 masker, snu.
26 pinne: Fell 6 masker, strikk ut alle maskene på pinnen, snu. Du har nå 32 masker på pinnen.
27 pinne: Strikk tilbake over alle maskene.
Disse 27 pinnene utgjør første kile, som har 2 topper ytterst. Gjenta pinne 2-27 ytterligere 11 ganger (= 12 rapporter) slik at du har 24 topper rundt kluten. Fell av alle maskene og sy sammen sidene og hullet i midten av kluten.
Her ser du 1 kile strikket ferdig.
Toppene nederst i bildet er de som hører til rapporten.
Her kan du sammenligne størrelsene til de tre klutene...
Øverst: Dobbelt Mandarin Petit ca 17,5 cm i diameter              
I midten: Mandarin Petit + Søstrene Grene ca 26 cm i diameter
Nederst: Enkel Mandarin Petit, ca 29,5 i diameter.                    
De ser nesten ut som en vannlilje når de ligger slik...                  
Begge klutene du får oppskriften på her kan du selvfølgelig strikke i det garnet og de fargene du selv vil. Pass bare på at forholdet mellom garn og pinner stemmer sånn noenlunde så ikke kluten blir hard eller glissen.

Dagens sitat blir fra Folk og røvere i Kardemomme by (kap 8, skrevet av Thorbjørn Egner).
Ingen av dem likte å rydde opp, og ingen av dem gjorde det. Ingen av dem likte å vaske opp, og ingen av dem gjorde det heller.

1 kommentar:

  1. Tusen takk for ei herlig oppskrift, i dag har jeg strikket en med litt annerledes løsning i farger og garn enn du har i oppskriften :-)

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)