mandag 17. juni 2013

Så ble endelig ufo-garnet til en genser

I begynnelsen av mai hadde jeg et innlegg om opprekksgarn som skulle brukes på nytt.

Fra håpet er lysegrønt og ønsket om å klare å få ferdig genseren, nå er endelig genseren klar til bruk.
Ingen oppskrift kun prøving og feiling. Ikke alltid så effektivt, men jeg lærer veldig mye av det, både hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Jeg har i alle fall lært mye om hvordan heklearbeidet trekker seg sammen når du lager felling midt foran og legger ut i sidene, der måtte jeg inn i tenkeboksen en del ganger for å få det til å fungere.

Tadaaaaa!
For øvrig sengeteppet som genseren ligger på har min mor heklet til meg. I tillegg heklet hun gardiner til i samme mønsteret.
Den ble for trang -igjen!
Den som er ekstra observant ser at det er felt inn kiler i sidene av genseren... Dette er fordi den ble litt for trang fordi jeg glemte hvor mye arbeidet trakk seg sammen ved den fellingen jeg gjorde. For å være helt ærlig, jeg orket ikke tanken på å rekke opp hele forstykket og halve bakstykket en gang til...


Jeg er spesielt godt fornøyd med at jeg fikk stripene på bolen og ermene til å møtes.
Jeg synes armene ble litt lange, skulle jeg gjort dette arbeidet om igjen ville jeg laget dem en grønn stripe kortere slik at det blir halve ermer. Jeg fordrar ikke ermer som "kiler" meg på håndleddene.

Genseren er lik foran og bak, det vil si at det er ingen rett og feil vei å ta den på seg. Veldig praktisk!
Mest betyr det likevel at jeg fikk den ferdig, og at jeg klarte å få den slik jeg ville ha den!

Arbeid som krymper i skapet...
Da jeg startet på genseren var jeg redd (fordi jeg hadde lagt på meg så veldig mye) at jeg ikke hadde nok garn til å gjøre ferdig genseren, så jeg bestemte meg for å legge inn striper av en lysere grønn.
Nå, i etterpåklokskapen ser jeg to ting: For det første var det lurt med striper, det ble penere. For det andre hadde jeg rikelig med garn. Lurer på om jeg har nok til en liten sommertopp også...

Nå gjenstår kun den ultimate testen... Hvor mye krymper genseren på lengden i vaskemaskinen??? Av erfaring blir hekleplagg kortere og videre i vaskemaskinen, merkelig.

Gresset er grønt nok på vår egen side av gjerdet, når vi bare husker å vanne det.

2 kommentarer:

  1. Genseren ble helt suveren :-) rett og slett rå.. Jeg beundrer din tålmodighet... vet jo hvor mye arbeid det ligger bak, med prøving og feiling. Håper du får mye glede av den :-)

    SvarSlett
  2. Å den ble jo kjempelekker! Liker godt de lyse stripene du har lagt inn :)
    Ha ei flott uke videre :)

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)