torsdag 4. juli 2013

Sikker skjøting av garn

Jeg ser mange spør på nettet om hvordan man skal skjøte garn i et arbeide. De fleste svar-innleggene går på at man lager knuter på en eller annen måte. Knuter i et arbeide er ALDRI pent etter min mening, hverken med tykt eller tynt garn.

Jeg var så utrolig heldig ar jeg hadde en temmelig streng(!!) håndarbeidslærerinne på ungdomsskolen, og det hun sa var gjeldende! Hun tok jobben med å plukke av meg diverse uvaner jeg hadde lagt meg til, og hun ga ikke opp. Jeg er veldig takknemlig for det i dag :-)

Noe av det første hun kikket på var hvordan jeg skjøtet tråden når jeg strikket.  Jeg pleide å knyte trådene lett sammen og festet dem når jeg var ferdig... Syntes det var helt greit jeg... Men nei, det skulle det være slutt på! Jammen....jammen!!
Så lærte hun meg den metoden som jeg har brukt omtrent hver eneste gang jeg skjøter en tråd siden.

Framgangsmåte:
Du trenger en butt nål (uten spiss) som er akkurat passe stor til garnet. Øyet på nålen skal være akkurat så stort at du får garnet gjennom, mens selve nålen bør være tynn. Du kan ikke bruke disse trådfestingsnålene som er å få tak i mange steder for de er alt for tykke!

  • Tre den ene tråden (tråd A) inn i nålen.
For demonstrasjonen skyld bruker jeg to farger, men i arbeidet er selvfølgelig de to trådene av samme farge!
  • Ta tak i den andre tråden (tråd B) og start ca 5 cm inn på denne. Sy små sting opp og ned innover i tråd B, ca 5 cm innover. Ta ut nålen og dra forsiktig i trådene slik at tråd A stopper akkurat der det siste stinget slutter.


  •  Tre nålen inn på den 5 cm lange stumpen av tråd B som nå henger løs, sy på samme måten denne tråden innover i tråd A. Ta ut nålen og dra lett i trådene slik at midtpunktet i skjøten strammes opp

Denne skjøten er så sterk at om du drar hardt i trådene vil den ryke utenfor skjøten, aldri i skjøten.
.
Dette er en metode som gjør at skjøten tåler både vaskemaskin og røff bruk uten å løsne på noen som helst måte.

Når bruker jeg ikke denne metoden?
Jeg pleier å si at grensen for denne skjøtemetoden går ved tykt garn som passer til pinner 4,5 og oppover. (Mange tynne garn skal strikkes på tykke pinner ;-) ). Tykt garn fester jeg fortsatt på "den gamle måten" ved å dra dem inn på baksiden, løsne knutene og sy dem fast til slutt. Fordelen med denne metoden er at det ikke er særlig mange tråder å feste når jeg er ferdig med å strikke eller hekle!

Håndarbeidslærerinnen min sa alltid:
Arbeidet skal være like pent på vrangen som på retten...

10 kommentarer:

  1. Dette skulle flere lese om! Jeg har også lært dette, så du skjønner nok at jeg har levd noe år... Ha en flott dag! Hilsen Synnøve

    SvarSlett
  2. Så utrolig kjekt å få lære nye ting :-) Har aldri vært klar over at det var mulig å feste tråden slik.. Du forklarte det så utrolig godt med bilder og ord. Tusen takk <3

    SvarSlett
  3. Jeee! Nå har jeg nettopp prøvd det ut! Fungerte ypperlig! Jeg er knallfornøyd!

    SvarSlett
  4. Tusen takk! :-D har mange ganger spekulert på om det fantes en bedre måte å gjøre det på, og når ha du nettopp lær meg det. Igjen tusen takk! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du kunne bruke dette ;-)

      Slett
  5. Ja Russian Join som den metoden heter er genial :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, dette er ikke en russian join. I en russian join der krysser du trådene rundt hverandre og den rosa (tråd A) festes tilbake inn i seg selv og den beige (tråd B) festes tilbake i seg selv. Her festes trådene slik at tråd A festes i tråd B og tråd B festes i tråd A.

      Slett
  6. Takk for gode tips og framgangsmåte.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)