søndag 1. juni 2014

Sommeren kommer -fort!

"Man tager hva man haver" og "Nød lærer naken kvinne å spinne" er to kjente ordtak. De  måtte jeg virkelig ta i bruk i dag! Jeg fikk plutselig besøk av mine skjønne nabojenter, og de ville gjøre noe kreativt.
Nå er jeg heldig som av og til tar vare på slikt som kan brukes til diverse oppgaver med jentene  - men, jeg måtte TENKE FORT!!!

Slik ble "kjeksrøret" da vi var ferdige...
De hvite stripene du ser er lim som ikke er tørket ennå.

En kjapp runde ga 2 tomme og rene Pringlesrør pluss et rør det hadde vært noe kjøpekjeks i... Vi dekorerer dem!
Resultatet ble flotte bokser til å samle fargeblyanter, heklenåler, strikkepinner eller annet løsøre som slenger rundt omkring! Boksene blir også skikkelig kule som innpakning for hjemmelagde gaver f.eks: Små kjeks, sjokolade, karameller osv. Eller hvis du limer fast lokket også kan det bli flotte rytmeinstrumenter fylt med litt erter....

Du trenger:
1 tom pringlesboks
Vannbasert skolelim eller hobbylim som blir blankt når det tørker
Rester av tykt bomullsgarn i forskjellige farger
(Et lokk eller fat til limet for små fingre.)
Noe til å dekke bordet med kan være lurt om det er små barn som gjør dette.


  • Start med å ta av lokket (ta vare på dette for du trenger det når du er ferdig!).
  • Velg hvilke farger du vil ha på garnet og legg det klart.
  • Smør et jevnt lag med lim på de nederste 3-4 cm av boksen. Det må ligge litt tykt på ellers tørker det for fort. Garnet suger også til seg litt av limet. Om det blir LITT som tyter ut gjør ikke det noe.
  • Etter hvert som garnet dekker det meste av limet smører du på mer lim 3-4 cm oppover av gangen.
  • Start med å legge bomullsgarnet rundt den nederste kanten, og så dreier du boksen rundt og legger garnet som en tett, tett spiral oppover. Skift farge når du vil og så ofte du vil. Du behøver ikke ha et mønster eller de samme stripene over hele boksen. Når du er ferdig med en farge så ta tid til å dytte garnet godt inn i limet før du går videre, men ikke flytt på det.
Her har 12-åringen såvidt startet på sin boks.
  • Når du skal skifte garn legger du den siste biten av tråden litt oppover slik at den nye tråden kan lime denne fast. Fortsett med å vekselvis ta på lim og surre garn til hele boksen er dekket.
  • INgen av oss har telt omganger med garnet... Det tar vi på øyemål, da blir de finest!
  • IKKE sett på lokket før alt limet er tørt, etter ca 30 minutter.
  • Fyll boksen med det du vil og ha det gøy eller overask noen med en presang!
Slik ble våre bokser i dag.
8-åringen laget den til venstre
12-åringen den i midten
og jeg laget den til høyre.
Jeg skal bruke min boks til å ha heklenålene mine i. I dag ligger de bare og slenger i en gammel fillete plastpose som er knytt sammen til det ugjenkjennelige! Orden i sysakene må jeg ha!!!!

Siste ord i dag går til Piet Hein :

Kreativitet er evnen til at løse problemer, som ikke kan beskrives før de er løst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)