torsdag 23. juni 2016

Skjell på en strand...

En klut med skikkelig sommerfølelse. 
Jeg fant et nøste med deilig, lys turkis bomullsgarn og tenkte at dette må bare bli en klut. Turkisfargen minner meg om noen gamle konkylier min morfar hadde etter sine reiser. Jeg hadde mange fantastiske stunder mens jeg satt og lyttet etter havet som bruste i konkylien. Turkisfargen brakte meg en kort stund tilbake til barndommens varme somrer med konkylien trykket mot øret...

Skjell på en strand ferdig og klar til bruk

Materialer:
1 nøste tynt bomullsgarn fra Søstrene Grene eller tilsvarende tykkelse, f.eks. Mandarin petit
Pinner 3,5 mm.
Nål til å feste endene med.
Størrelse ca  27 cm x 28 cm

Legg løst opp 65 masker.

  • Strikk 10 pinner rett (= 5 riller) disse tas ikke med i mønsteret.
  • Strikk en pinne med oppsett slik: 5 m rett, 55 m vrang, 5 m rett. 
  • Fortsett deretter med mønsteret. Gjenta pinne 1-12 i alt 6 ganger.
  • Strikk pinne 1 - 10 en gang til.
  • Strikk 10 pinner rett (= 5 riller).
  • Fell av. Fest alle trådene
ssk = Ta to masker løs av som om du skal strikke dem,  Flytt dem tilbake til venstre pinne og strikk dem sammen til en maske. Video ser du her
  1. Pinne: 5 m rett, *3 m rett, 5 m vrang, 3 m rett* Gjenta *-* 4 ganger til, strikk 5 m rett.
  2. Pinne: 5 m rett, 55 m vrang, 5 m rett.
  3. Pinne: Strikk alle masker rett.
  4. Pinne: Strikk alle masker rett.
  5. Pinne: 5 m rett, *strikk 2 m rett sammen, strikk 2 m rett sammen, kast, 1 r, kast, 1 r, kast, 1 r, kast, ssk, ssk* Gjenta *-* 4 ganger til, 5 rett.
  6. Pinne: Strikkes som 2. pinne.
  7. Pinne: Strikkes som 5. pinne.
  8. Pinne: 5 m rett, * 1 m rett, 9 m vrang, 1 m rett* Gjenta *-* 4 ganger til, 5 m rett.
  9. Pinne: Strikk alle masker rett.
  10. Pinne: Strikkes som 8. pinne.
  11. Pinne: Strikk alle masker rett.
  12. Pinne: Strikkes som 2. pinne.
Skjell på en strand strikket i Bomull Sport fra Gjestal:
Med dette garnet ble kluten 26 cm bred og 28 cm høy når jeg brukte pinner 4,0 mm og hadde 54 masker til opplegget.
Da fikk jeg 4 rapporter i bredden, og strikket 10 pinner rett + 5 hele rapporter + pinne 1-10 i høyden + 10 pinner rett.

Skjell på en strand strikket i Bomull sport
Sitatet av den amerikanske humoristen, skuespilleren og forfatteren Stephen Wright passer så godt til denne oppskriften!
Jeg har en samling skjell; kanskje du har sett den? Jeg har den på strender over hele verden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)