onsdag 16. oktober 2019

Praktisk klut

Noen ganger trenger man en oppskrift som fungerer uansett hvilket garn man bruker, denne er slik. Så lange garn og pinner passer sammen kan du strikke kluten i et hvilket som helst garn du vil bruke, den blir også fin i multifarget garn. Jeg har strikket den opp i et stripemønster og i ensfarget slik at du kan se hvordan den blir.
Jeg var på besøk hos en venninne og gikk tom for strikketøy 😒 (Det har faktisk skjedd...)😨 Jeg fikk et nøste bomullsgarn av henne og hun lærte meg sitt standardmønster for kluter. Jeg synes imidlertid at mønsteret trekker seg litt for mye sammen i bredden, så jeg har lekt litt for å finne ev variant som ikke trekker seg så mye sammen.
Jeg har strikket disse klutene i Luxor bomullsgarn fra Hillesvåg garnfabrikk. Dette garnet er litt tykkere og mercerisert, men gir nydelige kluter.

Litt restegarn forsvant og ble til to deilige kluter
Materialer:
Du trenger ca 45 gram Luxor (100g = 253m)
Her kan du fint benytte små rester, til den stripete kluten brukte jeg ca 15 gram av hver farge, altså ca 5 gram pr stripe.
Pinner: 3,5 mm.

Størrelse: 22 cm (lett sammentrukket) x 25 cm.
Den ensfargede kluten er strikket med 10 omganger før hvert mønsterskift, den stripete har i tillegg skiftet farge ved hvert mønsterskift.
Mønsteret går opp i 4 + 1 masker.

Legg opp 61 masker på pinne 3,5 mm.

1.-10. pinne: Strikk 3 m rett, 1 m vrang ut pinnen, siste maske skal være 1 rett.
Klipp av tråden og skift farge om du vil ha en stripete klut.

11.-20 pinne: 1 m rett, *1 m vrang, 3 m rett* Gjenta *-* ut pinnen.Klipp av tråden og skift farge om du vil ha en stripete klut.

Gjenta pinne 1-20 i alt 4 ganger, strikk pinne 1-10 en gang til, da har du 9 striper oppover, eller strikk til ønsket lengde.
Fell av alle maskene med fargen fra den siste stripen.
Fest trådene.

Lykke til og håper arbeidet går like fort som i dette ordtaket:
Denne uka gikk fort, i overmorgen er det alt onsdag, sa mannen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)