lørdag 13. april 2019

Votter i dominostrikk...

Det snart påske og jeg trengte et par nye votter.

Deilige, myke votter til tur
Jeg hadde kjøpt inn "litt vel mye" garn til en genser jeg strikket i fjor, så nå prøvde jeg meg fram med restegarnet til votter. 
Garnet jeg har benyttet her er "Ren ull" fra Linde/house of yarn. Jeg har valgt den varianten som ikke er superwashbehandlet fordi jeg liker at vottene blir tette og varme inni, etter som de blir brukt. Vil du ha litt luftigere votter som kan vaskes i maskin velger du superwahbehandlet garn. Det viktigste er at garnet passer til pinner 4 (4,5) mm og ikke er for tett spunnet for da kan vottene lett bli litt slaskete i fasongen fordi de er rillestrikket. Dette er et par votter der du også fint kan leke med restegarn 😍

Du får oppskriften her:

 Vottene er for det meste strikket på to pinner, kanten rundt håndleddet og tommelen er strikket rundt. På grunn av dominoteknikken strikkes votten strikkes nedenfra og opp, så du starter ytterst på hånden:
Har du ikke strikket dominoteknikk tidligere kan det være greit å se denne videoen. De halve rutene (nr 9 og 10) på slutten strikkes slik.

Materialer:
Garn: "Ren ull" fra house of yarn (kjøpt hos Nille), 2 nøster i bunnfargen og 1 bunt i kontrastfargen.
Pinner: Settpinner 4,0 mm og en heklenål 4,0 mm.
Strikkefasthet: Garnet har 22 m/10 cm i glattstrikk. Det vil tilsvare ca 10 cm bredde (diagonalt) på en ferdig strikket firkant.
Størrelse: Dame medium. Lengde: 27 cm målt helt ut i tuppen. Bredde: 10,5 cm.   


Dobbeltfellling: Ta en maske løs av, strikk 2 masker rett sammen og hekt den løse masken over disse to ( = 2 masker felt).

Jeg foretrekker å bruke et midlertidig, heklet opplegg til vottene (men om du ikke kan/liker å hekle så kan du legge opp med din foretrukne metode).
Heklet opplegg:
Bruk heklenålen og en trådstump i avvikende farge og hekle en remse luftmasker som er minst 30 luftmasker lang.
Heklemasken ser ut som en "V" når du ser den ovenfra. Snu remsen med "V" vekk fra deg slik at du har kulene på undersiden mot deg. Bruk en strikkepinne og plukk opp 27 masker gjennom de små kulene på undersiden av luftmaskene, og du er klar til å begynne. Bruker du dette opplegget må du passe å at du får med deg den første masken når du plukker vekk hekleraden.
Rutene strikkes i denne rekkefølgen
Rute nr 1: Strikk fram og tilbake slik:

1.pinne og alle pinnene fra vrangen: Ta den første masken løs av og strikk rett over alle maskene, snu.
2. pinne (retten): Ta første masken løs av og strikk 11 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 12 maskene rett, snu.
4.pinne: Ta første masken løs av og strikk 10 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 11 maskene rett.
6.pinne: Ta første masken løs av og strikk 9 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 10 maskene rett.
8. pinne: Ta første masken løs av og strikk 8 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 9 maskene rett.
10. pinne: Ta første masken løs av og strikk 7 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 8 maskene rett.
12. pinne: Ta første masken løs av og strikk 6 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 7 maskene rett.
14. pinne: Ta første masken løs av og strikk 5 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 6 maskene rett.
16. pinne: Ta første masken løs av og strikk 4 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 5 maskene rett.
18. pinne: Ta første masken løs av og strikk 3 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 4 maskene rett.
20. pinne: Ta første masken løs av og strikk 2 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 3 maskene rett.
22. pinne: Ta første masken løs av og strikk 1 masker rett, dobbeltfelling, strikk de siste 2 maskene rett.
24. pinne: Ta første masken løs av, dobbeltfelling, strikk den siste masken rett.
26. pinne: Dobbeltfelling. Bryt garnet, evt se tips på slutten av innlegget.


Rute nr 2:
Plukk vekk den heklede raden med luftmasker og plukk opp (fra retten) de maskene som kommer fram etter hvert, i alt 27 masker (13 masker + 1 midtmaske + 13 masker). (Om du har brukt et annet opplegg så plukker du opp like mange masker langs det opprinnelige opplegget fra rute 1).
Hopp over pinne 1, og strikk resten av ruten tilsvarende rute 1. Når rute 1 og 2 er ferdig strikket skal de henge sammen langs oppleggskanten.

Rute 3: Plukk opp 13 masker langs den ene, åpne siden på rute 1, 1 maske mellom rute 1 og rute 2, og 13 masker langs den påfølgende siden på rute 2 slik at rute 3 fyller igjen mellom rute 1 og 2. Pass på at den 14. masken kommer midt i skjøten mellom rutene. Strikkes som rute 1.

Rute 4: Plukkes opp på tilsvarende måte som rute 3 på motsatt side av rute 1 og 2. Strikkes som rute 1.

Rute 5: Plukkes opp langs den ene siden på rute 3 og den påfølgende siden på rute 4. Strikkes som rute 1.

Rute 6: Plukkes opp på tilsvarende måte som rute 5 på motsatt side av rute 3 og 4. Strikkes som rute 1.

Rute 7: Plukkes opp og strikkes tilsvarende rute 3 mellom rute 5 og 6.

Rute 8: Nå skal du lage åpning til tommelen. Plukk opp 13 masker fra retten langs siden av den ene ruten (5 eller 6), plukk opp 1 maske mellom rutene og 1 maske videre på neste rute. Legg opp 7 nye masker på pinnen og hopp over de neste 7 maskene langs siden av ruten, og plukk opp de siste 5 maskene langs siden. Strikk resten av ruten som rute 1. Vott nummer to: Plukk opp 5 masker, legg opp 7 nye masker, hopp over 7 masker langs siden og plukk opp de siste 15 maskene.

Rute 9: Denne ruten plukkes opp som vanlig mellom rute 7 og rute 8 og strikkes som rute 1 MEN. hver gang du snur setter du igjen 1 maske mer på pinnen slik at du til slutt har 1/2 rute med masker langs toppen (Se videolinken lengre opp). Fordel maskene på 2 pinner, eller sett dem på en tråd mens du strikker ferdig den siste ruten.

Rute 10: Denne ruten strikkes likt som rute 9. Du har nå ca 26 masker igjen på pinnene.

Avsluttningskant:
Fordel maskene på 4 pinner. Strikk 1 omgang vrang med bunnfargen mens du øker til 36 masker.
Strikk mønster etter diagrammet (x er mønsterfarge), avslutt med 2 omganger 1 rett og 1 vrang. Fell løst av mens du strikker 1 rett og 1 vrang (sort prikk).

Tommel: 
Plukk opp 18 masker i åpningen mellom ruten 8 og 5/6. Strikk 1 omgang vrang og 1 omgang rett til det er dannet 10 riller oppover (Prøv votten på og se om tommelen blir passelig lang. Strikk evt 1-2 riller ekstra). På neste omgang strikkes 2 og 2 masker vrangt sammen (= 9 masker igjen). Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang, på neste omgang strikkes 2 og 2 masker sammen. Bryt tråden og trekk denne gjennom de resterende maskene. Fest alle tråder og nyt et par nye votter.

Tips for å slippe litt av trådfestingen: Dersom du har strikket litt dominostrikk før, kan det være greit å starte på nøste 1 til rute 1 og ikke ryke tråden når ruten er ferdig, men sett en maskemarkør i den siste masken slik at den ikke forsvinner. Start på rute nr 2 med nøste nr 2 og strikk ruten ferdig. Plukk opp til rute 3 med tråd nr 2 og strikk ferdig ruten, skift til tråd nr 1 og strikk rute nr 4 veksle på trådene etter som det passer med rutene i raden under så får du langt mindre trådfesting.

Det nærmer seg påske så derfor avslutter jeg innlegget denne gangen med det norske ordtaket:

Det er jul bare en gang i året, men påske er det hvert år.

1 kommentar:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne i lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)