mandag 8. februar 2021

Strikkejente votter...

Så var "strikkejente"-vottene mine ferdige.


Dette motivet falt jeg for første gangen jeg så dette. Jeg har lett med lys og lykt etter det rette garnet og inspirasjonen som måtte til for å få hele mønsteret på plass slik jeg ville ha det. Deretter oppstod det en smule tidsmangel 😳... Men, så bare bestemte jeg meg for at NÅ skulle jeg tegne ut dette vottemønsteret og strikke dem.

"La petite tricoteuse" er et rundt 100 år gammelt heklemønster fra 1920-årene utgitt av Corticellis Mercerized Cottons som et mønster til til en liten strikkepose. (Corticellismønsteret kan du finne her).

Til vottene mine har jeg brukt Rauma Finull. Jeg brukte 36 gram hvitt og 28 gram av en varm rødfarge, samt strømpepinner 2,5 mm.

Vottene har en kant med latvisk flette, og i oppskriften er det linket til en video som viser dette dersom du er usikker på hvordan dette strikkes.

Her finner du oppskriften til vottene.

Jeg håper du får like stor glede av å strikke vottene som jeg hadde. Deretter er det bare å finne en fin dag å bruke dem på.


Disse vottene handlet om fristelse for meg.. så derfor får den amerikanske forfatteren og feministen Rita Mae Brown siste ordet i dag:
Led meg ikke inn i fristelsen. Jeg kan finne veien selv.

1 kommentar:

  1. Dette er et nydelig mønster ... Jeg elsker det klassiske mønsteret fra 1920. Fine votter ... takk for design og deling.
    Jeg tror jeg må strikke dem. Ja, det er en fristelse :-))
    Varm hilsen til deg. Viola

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)