mandag 11. november 2013

Formingstuppas hjertesokker

I disse dagene kommer vinteren snikende rundt hushjørnene her på Vestlandet. Det er begynt å bli litt mer enn høstkaldt og iskrystallene fra nattens kulde henger igjen et stykke utover morgenen. Da er det godt med noe som hjelper en til å holde varmen.
Jeg har lenge lekt med tanken om å tegne mønster selv, så nå hiver jeg meg ut i det. Disse sokkene er det første paret jeg har designet helt fra bunnen av så det blir med litt skrekkblandet fryd at jeg legger ut oppskriften til deg på bloggen...
Om du synes sokkestrikking er vanskelig kan du finne hjelp under innlegget "sokker, helt enkelt".

To må man være i et par ;-)


Sitter godt på foten!

Materialer:
Ida sokkegarn, eller tilsvarende garn med 20% nylon. 26 m/10 cm og 150m/50g
  • Bunnfarge (hvit nr 302) 100g, mønsterfarge 1 (rosa nr 352) 50g, mønsterfarge 2 (rød nr309) 50g, mønsterfarge 3 (mørk rød nr 337) 50g.
Pinner: Strømpepinner nr 2,5mm og 3,0mm.

Denne oppskriften er KUN til personlig bruk! Det er ikke tillatt med kopiering eller videresalg av oppskrift eller produkter laget etter oppskriften!! Takk for at du viser respekt for mitt arbeid :-)

Alle diagrammer strikkes nedenfra og opp, og fra høyre mot venstre om ikke annet er oppgitt.
  • Vrangbord/legg: Legg opp 64 masker på doble pinner nr 2,5, fordel maskene på 4 pinner sett sammen til en ring og strikk vrangbord 11 omganger med 1 rett og 1 vrang.
  • Strikk 1 omgang glattstrikk med bunnfargen samtidig som du skifter til strømpepinner 3,0. Strikk mønsterbord I med rosa garn.


Mønsterbord I. 


  • Fortsett i glattstrikk med bunnfargen samtidig som du øker 1 maske til 65 masker på første omgang. Fortsett med mønsterbord II som strikkes i bunnfargen med rette og vrange masker.  På 8. omgang av borden felles den masken du la opp, og på 9 omgang felles ytterligere 2 masker jevnt fordelt slik at du har 62 masker på omgangen.
Mønsterbord II. Åpen rute = rettmaske, svart sirkel = vrangmaske.
  • Fortsett med mønster III. Denne strikkes med 6 omganger av hver mønsterfarge, start med rød, deretter mørk rød så rosa. Hjerteborden som vises på høyre side av diagrammet blir midt i siden på begge sider av leggen. (Denne borden vil fortsette utover foten og tåfellingen vil ligge på hver side av denne borden). Strikk etter diagrammet til du har strikket mønsteret til og med den grønne streken. Grønfargen er lagt inn kun som en markering av starten på hælen.
Mønster III er 3-delt. Midt i siden blir midt på hjertet til høyre.
Den grønne linjen markerer hvor i mønsteret du skal begynne å strikke hælen.
  • Hælen strikkes over halvparten av maskene og strikkes slik at den inkluderer to masker fra borden på hver side av hælen. Du kan strikke den hælen du foretrekker eller følge oppskriften her. Om du vil ha bilder og trinn for trinn framgangsmåte, kan du få hjelp her.
  • Strikk glattstrikk fram og tilbake 26-28 pinner, dette er flappen.
  • Fordel maskene slik at du har like mange masker på hver side av de midterste 10 maskene på flappen. Forsett å strikke fram og tilbake over de 10 midterste maskene mens du samtidig strikker den 10 og 11 masken sammen, slutt av med en rettomgang. Nå begynner omgangen midt under foten!
Her ser du hvordan hælen går inn i borden langs siden.
  • Plukk opp 15 masker i løkkene langs den ene siden av flappen, strikk videre over vristen etter mønsteret fra mønster III (hjerteborden skal fortsatt strikkes over 7 masker på begge sider av hovedmønsteret), plukk opp 15 masker langs den andre siden av flappen samtidig som du begynner på diagram IV som er under foten. Vil du ha mønsteret under foten slik at det treffer med en rute i tåspissen må du telle ut mønsteret fra midten av hælen for maskene til kilen på hver side er IKKE tatt med i diagram IV!! Du har nå 72/74 masker på omgangen.
  • Kilen: *Strikk 2 omganger mønster som forklart, på neste omgang feller du 1 maske på hver side av hælen mot hjerteborden. Fellingsmasken strikkes med garn i mønsterfarge.* Gjenta *-* i alt fem ganger, til du har 62 masker på omgangen igjen. Fortsett med glattstrikk i mønster etter diagram III og IV.
Mønsteret strikkes fra høyre mot venstre, og viser kun de midterste 24 maskene under sålen.
  • Tåfellingen: Fell på hver side av borden som ligger i sidene slik: Omgangen starter under foten! *Strikk det er 2 masker igjen til de 3 maskene som utgjør borden som går langs siden, ta en maske løs av strikk den neste og hekte den løse masken over, strikk de 3 maskene i borden, strikk de 2 neste maskene rett sammen.* Gjenta *-* ut omgangen. Det felles på hver omgang, når det 8 masker igjen på omgangen klippes tråden av og bunnfargetråden trekkes gjennom de resterende maskene og hullet trekkes sammen.
  • Til den andre sokken strikkes diagram III speilvendt, det vil si du leser mønsteret fra venstre mot høyre. Fest alle trådene på vrangen. 
Kulden er en god ting for den som vil varme seg.
Blaise Pascal

13 kommentarer:

  1. Utrolig flotte sokker, tenk at du har laget mønsteret selv Du er flink :)

    SvarSlett
  2. Nydelige sokker ! Disse kunne jeg tenke meg å strikke:-) Takk for deling !

    SvarSlett
  3. Dette var lekre sokker!
    Synes du har gjort en fabelaktig jobb med å lage dette flotte mønsteret!

    SvarSlett
  4. Sokker til å bli glad av.... -og i <3 Et fantastisk, og annerledes mønster, Nina. Din kreativitet er formidabel :-)

    SvarSlett
  5. Love them, I will knit this one soon :)

    SvarSlett
  6. Wow, disse er nydelige. Har nå lagt meg til som følger hos deg, så da kan jeg se hva du setter sammens med strikkepinnene dine. Jeg har blogg jeg og, men hos meg er d papirarbeider. Elsker å sitte å klippe og lime og lage ting ut av papir. Håper du tar en tur innom min blogg og ser på mine arbeider. Harr begynt å strikke litt og nå, så jeg tror kanskje jeg kan strikke de flotte sokkene du har lagt ut her med mønster og alt. Tusen takk skal du ha for at du deler med oss andre ;-)

    SvarSlett
  7. Therese Susan Isaksen11. november 2013 kl. 10:44

    Så søt <3

    SvarSlett
  8. nydelige sokker. Takk for at du deler mønsteret med oss. Vil gjerne bli følger hos deg

    SvarSlett
  9. Så flotte de er :) disse fikk jeg lyst til å strikke ! Takk for at du deler mønsteret.

    SvarSlett
  10. Kjempefine... har lust å strikke de til sønnen min i blånyanser.... Takk for du sdelte mønstret :)

    SvarSlett
  11. Åslaug Storbakk6. juni 2017 kl. 17:57

    Nydelige sokker, takk for at du deler mønster. Skal strikke et par til datter og til meg selv

    SvarSlett
  12. Så utrolig fine sokker! Gleder meg til å strikke dei 🤩 Tusen takk for at du deler ❤️

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)