tirsdag 5. november 2013

Gammel drøm får nytt liv!

Så fikk jeg krysset av ennå en av de tingene jeg hadde lyst til å prøve, nemlig å spinne garn. Jeg er med i en facebookgruppe som holder ulike online-kurs/kafèer og i kveld var det spinning med håndtein som stod på programmet.
På forhånd hadde jeg bestillt både ferdig vasket og kardet ull pluss håndtein fra Fiber and Art. Pakken kom bare noen dager etterpå og har ligget og ertet meg i lang tid...

Disse fantastiske materialene har ligget og ertet meg i lang tid :-)
BFL (blue faced leichester) og håndfarget merinoull

Så var tiden kommet og instruksjonsvideoen ble lagt ut.... Jippi!!!!

Starten var ikke heeelt enkel men det kom da noe spunnet ull på teinen.
På dette tidspunktet synes jeg det lignet mest på effektgarn av ymse slag...

Hun som hadde online-kurset var veldig flink til å forklare og fikk lirket innen god del teori også, akkurat slik jeg liker det :-) Deretter var det bare å finne fram teinen og sette i gang.

 Nå har jeg fått litt mer taket på teinen og det går lettere å spinne,
tråden ryker ikke så lett og både spinnet og tråden blir jevnere.

Etter at jeg hadde spunnet opp en del tråd, skulle jeg spinne sammen to tråder til garn, det var innmari vanskelig fordi den første biten av tråden var så løs og ujevnt spunnet. Jeg gjorde det på samme måten som i videoen slik at begynnelsen og slutten på tråden ble kombinert og dermed jevnet startfadesen seg litegranne ut. Til slutt strikket jeg opp en liten prøvelapp av MITT <3 GARN , og jeg elsker virkelig følelsen av garnet. Garnet er mykt, litt tweedaktig med en fantastisk glans, og jeg har fremdeles innmari lyst til å spinne garn til en genser eller jakke (tror det kommer til å ta litt tid...).


PRØVELAPPEN!
Strikket på pinner 7mm med 15 masker og 13 omganger måler den ca 12 x 9 cm.
Kanskje litt små pinner men det gikk helt greit å strikke med 7.
 Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg lider noen nød hverken på den ene eller andre måten, men det var nå disse ordtakene da....

Nød lærer naken kvinne å spinne!

1 kommentar:

  1. Herlig!! Så artig det må være å spinne sitt eget garn :) - tror jeg kjente litt på følelsen din ettersom jeg leste meg nedover her i bloggen din. Og prøvelappen ble jo flott, av garn fra deg selv! Flink du :)
    Klem!

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)