søndag 24. november 2013

Gimping (Hairpin-lace)

Gimping... Jeg hadde ikke hørt ordet siden jeg gikk på ungdomsskolen -og det begynner faktisk å bli et par år siden :-P Den gangen var det kjempepopulært og alt mulig ble laget i denne teknikken.
For noen måneder siden kom jeg over en ny variant av gimpegaffelen, i plastikk med to tversgående sperrer. Seriøst, jeg måtte jo bare ha den -spesielt siden jeg tidligere irriterte meg over at det gikk så lite inn på de gamle gimpegaflene i metall. Fordelen med denne plastikk-duppeditten er at du kan stille inn mange forskjellige bredder på den, de gamle hadde kun en bredde.

Slik ser den nye gimpegaffelen ut, i de røde tverrstengene er det
6 hull der du kan sette inn de grå stengene og få ulike bredder på arbeidet.
 
Jeg hadde som sagt ikke prøvd denne teknikken på mange år så jeg var rimelig spent på om jeg fikk det til igjen....
Garnet jeg bruker er Drops Lace som er 70% babyalpakka og 30% silke, nydelig garn som er fantastisk å strikke på tynne pinner med.
Til dette prosjektet bruker jeg kun en farge, men teknikken egner seg fint til å lage remser i ulike farger og sette sammen, for eksempel til putetrekk.
Teknikken er enkel ved at du kun trenger å kunne hekle fastmasker.

Jeg har valgt å bruke 2. og 4. hull på innstillingen til dette garnet. I praksis vil jeg si at jo grovere garn dess større avstand mellom stengene, eller om du ønsker et spesielt luftig og blondelett uttrykk på arbeidet kan du bruke stor avstand til tynt garn. Her må du prøve deg fram litt, det er ikke noe fasitsvar her.

Første forsøk med gimping gikk rett så bra. Nedenfor ser du resultatet
  • Lag en løkke som når du starter å hekle.
Startløkken
  • Tre løkken inn på den ene (venstre) stangen på gimpegaffelen og juster løkken slik at knuten blir liggende ca midt mellom stengene.
Hvis løkken ikke ligger midt i blir det ujevn lengde på løkkene dine...
  •  Vri gaffelen slik at tråden legger seg bak det høyre beinet på gaffelen. (Bildet viser motsatt pga jeg måtte legge ned arbeidet). Tre heklenålen inn i løkken du laget og hent opp tråden slik at du kan hekle en fastmaske rundt den forreste delen av den nye løkken som dannes.

Fra venstre, foran og rundt høyre bein og bak venstre bein første gangen.
  • Vri gaffelen rundt slik at du snor garnet rundt det andre beinet og hekle en ny fastmaske rundt den den ene tråden i løkken som er til venstre på gaffelen. Du hekler alltid i venstre løkke slik at når du har heklet et stykke ser du at fastmaskene danner en liten sikksakk i midten av arbeidet. Fortsett slik som dette til du har nok løkker på begge sider av gaffelen. Dersom du trenger flere løkker enn du klarer å presse inn på gaffelen åpner du gaffelen og slipper løkkene av (ikke de aller siste du har laget!!) rull arbeidet sammen og prøv å feste det med en strikk eller lignende til nedre delen av gaffelen.

  • Lag så mange remser som du trenger til arbeidet ditt, og sørg for at det er like mange løkker i alle remsene.
  • Hvordan jeg setter sammen remsene kommer jeg tilbake til når jeg er ferdig med alle remsene!
    Slik blir remsene når du gimper. Etterpå må de settes sammen,
    og det finnes mange teknikker for å gjøre det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)