tirsdag 7. juli 2015

Heklet spiralteppe...

Hekling noe av det jeg virkelig liker å holde på med. og som jeg eksperimenterer en del med. Jeg hadde masse bomullsgarn som jeg ikke helt visste hva jeg skulle bruke til så jeg lekte litt med tanken på å hekle et babyteppe. Dette teppet er inspirert av "10-stitch-blanket" som er designet av Frankie Brown.
Jeg startet med 10 masker som originalen gjør, men fant fort ut at det ikke "gikk opp" i mønsteret mitt fordi strikkemønstre ikke lar seg overføres direkte til hekling når du skal bruke heklede staver.
Denne oppskriften er ikke avhengig av at du bruker akkurat samme garn som jeg har brukt, du kan bruke det garnet du vil, så lenge garn og heklenål passer sammen og gir et pent maskebilde. Hele teppet er heklet som en spiral som går ut fra midten av teppet.
  • Her kan du bruke restegarn, en farge eller så mange farger du vil. Vær obs på at utseendet forandres med antall farger som brukes. Du kan velge å bruke bare en farge, eller starte med en farge og hekle til den er oppbrukt før du skifter til ny farge... Det er mange spennende muligheter, og hvert teppe blir unikt.
Du må kunne legge opp luftmasker, hekle staver,  kjedemasker (=smygemasker) og fastmasker til dette teppet. Til blonden trenger du også dobbeltstaver
Her får du oppskriften på hvordan jeg løste oppgaven.
Slik ble teppet mitt da det var ferdig.
Størrelse: Ca 90 x 90 cm inkludert blonden.

Materialer:
  • Totalt 470 gram baby bomull med 27-30 masker pr 10 cm og ca 175 m/50 gram. Jeg brukte  to nøster + en liten rest av hver farge.
  • Til midtpartiet og blonden rundt brukte jeg 1 nøste mandarin petit.
  • Heklenål 3,0 mm
Forkortelser: m = maske(r), lm = luftmaske(r), fm = fastmaske(r), st = stav(er), kjm = kjedemaske(r), dobbeltstaver = dst. NB! på bildene nedenfor står det sm istedet for kjm..

Garnet jeg startet med
Jeg startet med 4 farger og tenkte at det holdt lenge. Etter å ha prøvd meg fram litt kom jeg fram til at jeg trengte en ekstra farge til midten, pluss at jeg ville ta denne fargen igjen som en kant rundt det ferdige teppet.
Slik så starten ut når jeg brukte de 4 opprinnelige fargene.
Jeg valgte å erstatte den rosa fram til hjørnet med hvitt
for å skifte farge FØR hjørnet.
Midten: Legg opp 14 lm med hvitt garn og heklenål nr 3,0 mm. Start i 3. lm fra nålen og hekle 1 st i hver lm tilbake til du har i alt 12 staver (de 3 lm = 1. staven). Hekle i alt 6 omganger, klipp av garnet og skift til grønt garn.

Hjørne:
Hjørnet kan hekles etter oppskrift, eller diagram (se lenger ned på siden, nedenfor beskrivelsen).
Jeg har delt hjørnene i to, første halvdel =hjørne inn, og andre halvdel = hjørne ut
Hjørne inn: 1. omgang: Snu arbeidet som om du skulle hekle en vanlig rad tilbake og hekle 10 st.
Snu og hekle 10 staver tilbake
 2. omgang: Snu med 1 lm og i de to neste stavene hekler du en kjm (=sm på bildene!!)
Snu med 1 lm og 2 kjm i de to neste st.
 3. omgang: Hekle 2 lm (= 1. staven) fortsett med 7 staver ut omgangen.
2 lm + 7 st ut omgangen.
4. omgang: Snu med 3 lm (= 1. staven) og hekle 5 staver til. snu på samme måte som 2. omgang.
5. omgang: Hekle 2 lm (= 1. staven) fortsett med 3 staver ut omgangen.
6. omgang: Snu med 3 lm og hekle 1 st i neste st (= totalt 2 st på omg), avslutt med 2 lm. På dette aller første hjørnet skifter jeg ikke farge, men på alle påfølgende hjørner vil jeg nå skifte farge.
Snu med 3 lm og hekle 1 st i neste st 
(= totalt 2 st på omg), avslutt med 2 lm
 Hjørne ut: Første hjørne ut skal hekles med samme farge som du hadde på hjørne inn! For tydelighetens skyld er bildene vist med annen farge.
1. omgang: Fortsett med 3 lm (= totalt 5 lm). I den femte lm fra nålen hekles en st (= 2 st totalt).
Fortsett med 3 nye lm i den nye fargen
I den femte lm fra nålen (= den første gule lm)
hekles 1 stav (= 2 st totalt)
Sammenhekling av hjørnet: Hekle en kjm i toppen av den lm som du snudde med (se bildet under), hekle videre 4 kjm  slik: 1 midt på staven, 1 i hjørnet mellom omgangene, 2 i toppen av de to neste st, snu arbeidet.
1 kjm i den luftmasken som du laget for å snu.
 Hekle videre 4 kjm  slik: 1 midt på (tvers gjennom) staven,
1 i hjørnet mellom omgangene, 2 i toppen av de to neste st.
2. omgang: Hekle 4 st og snu med 3 lm.
Hekle 4 staver og snu med 3 lm.
 3. omgang: Hekle 3 staver tilbake. Neste st hekles i toppen av kjm fra sammenheklingen og den siste st hekles rundt neste st.  (= 6 staver totalt). Hekle sammen i hjørnet som i omgang 1.
Hekle 3 staver tilbake + 1 i sammenheklingen og
1 rundt den liggende staven. Hekle hjørnet sammen.
4. omgang: Hekle 8 staver og snu med 3 lm.
5. omgang: Hekle 10 staver og hekle sammen hjørnet som i omg 1.
6. omgang: Hekle 12 staver og snu med 3 lm. Hjørnet er ferdig og du er nå i ytterkanten av arbeidet!
6 omgang, hjørnet er ferdig.

Diagram til hjørne inn (rødt) og hjørne ut (svart).
Legg spesielt merke til kjedemaskene og hvor de skal plasseres.
Første gang du hekler dette hjørnet skal du videre hekle direkte et nytt hjørne inn + hjørne ut!! Så starten på teppet blir midten + hjørne inn + hjørne ut + hjørne inn + hjørne ut.
  • Når du har heklet ferdig hjørne inn andre gangen skifter du farge, før du hekler ferdig det andre hjørne ut.
  • Når de to komplette hjørnene er ferdige skal du hekle sammen med første langside.
  • Bildet under viser teppet fram til det tredje, komplette hjørnet skal påbegynnes. Midten (rosa), første hjørne inn (rosa), første hjørne ut (grønn), andre hjørne inn (grønn), andre hjørne ut (lilla) samt første sammenheklede langside (lilla/rosa). 
Dette bildet er fra det første forsøket og de ulike delene
er heklet i forskjellige farger for å få fram anatomien i prosessen..
Sammenhekling av sidene: 
Fortsett med samme farge som du hadde i hjørne ut. Hekle 12 st til du er ved innerkanten av arbeidet ditt (se bilde)
Hekle 12 st inn mot kanten
  •  Hopp over den første omgangen (= staven som ville fulgt etter den du nettopp heklet).
  • Fest sammen med arbeidet oppover langs neste omgang slik: 1 kjm i toppen av 1. omgang, deretter 2 kjm gjennom staven i omgangen over slik at du ender i toppen av staven (se bilder under).
  • Snu og hekle 12 st tilbake, snu med 3 lm, du er nå i ytterkanten av arbeidet ditt.
  • Fortsett å hekle 12 staver fram og tilbake mens du hele tiden hekler sammen mot innerkanten til du har heklet sammen alle omgangene og er klar til ¨begynne på et nytt hjørne inn.
NB! Den første masken/omgangen etter hjørnet er viktig
å hoppe over for å rett antall rader på sidene.
 1 kjm i toppen av 1. omgang, deretter 2 kjm gjennom
staven i omgangen over slik at du ender i toppen av staven 
  • Jeg valgte å skifte farge midt i hjørnene. Jeg har brukt to farger pr omgang. Lek med fargene dine eller lag en oversikt over hvordan du vil ha fargene.
  • Slik gjorde jeg det, og fortsatte til jeg hadde 8 runder i alt.
Midten: Hvit
1. runde: grønn, lilla, grønn. lilla
2. runde: rosa, gul, rosa, gul
3. runde: lilla, grønn, lilla, grønn
4 runde, gul, rosa, gul, rosa

Blonden:
  • Hekles over 3 omganger og kan hekles etter oppskrift eller diagram (se tegning på bildet under). 
  • På grunn av måten teppet er heklet så vil fm i første omgang hekles rundt liggende staver.
  • Mønsteret vil ikke gå helt opp i slutten av siden, derfor er det viktig at du starter på begynnelsen av rapporten for hver ny side.
  • Det kan hende du må "jukse til" litt i hjørnene for å få det til å ligge flatt. Jeg brukte ekstra fm og lm-buer ettersom jeg så det var nødvendig for å komme i rett posisjon for å starte på en ny side. (Med denne størrelsen på teppet ble alle fire hjørnene like men ikke speilvendte).
1. omgang:
1 fm i hjørnet, 3 lm, *(hopp over 1 stav og rundt nest stav hekles 3 dst + 1 lm + 3 dst, hopp over 1 st og hekle 1 fm rundt neste st, 3 lm, 1 fm rundt neste st, 3 lm, 1 fm rundt neste st (= 2 lm buer). )*. Gjenta *-* langs hele siden og avslutt med 1 fm, 3 lm og 1 fm i hjørnet.
Avslutt omgangen med 1 kjm i den første fm.
2. omgang: 
Hekle kjm til du er i toppen av den første dst. *(3 lm (= 1. st), 1 st i neste dst, 2 st i den tredje dst, (= 4 st totalt) 3 lm, 2 st i neste dst, 1 st i hver av de to neste dst (= 4 st totalt), 1 fm i første lm-bue, 3 lm, 1 fm i neste lm bue)* Gjenta *-* langs hele siden.
Avslutt med 1 fm i siste lm-bue og 3 lm slik at du er klar til å begynne på nytt langs neste side.
3. omgang:
Kjm til toppen av de 3 lm (1. stav).
*(3 lm, 1 fm i 3. st i gruppen, 3 lm, 1 fm i lm-buen i midten, 3 lm 1 fm i 2 st i gruppen, 3 lm 1 fm i fm før buen, 3 lm, 1 fm i fm etter buen, 3 lm)* Gjenta *-* ut omgangen. Pass på å justere litt i hjørnene.
Dersom du liker best å hekle etter diagram har jeg tegnet
over maskene i bildet slik at du ser hvordan rapporten er.

Hjørnene blir like men ikke speilvendte.
Jeg håper dette teppet skal glede en mor og et lite barn som trenger det,  derfor gir jeg deg dette sitatet av ukjent opprinnelse i dag
Når jeg teller mine gleder,
teller jeg deg to ganger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)