lørdag 17. mai 2014

17 mai og african flower teppe

Gratulerer med dagen alle sammen! 17 mai 2014 er litt spesiell -det er 200 år siden vi fikk vår egen grunnlov.
Jeg har brukt morgenen og formiddagen til å ferdigstille teppet mitt med african flower-motiver. Jeg hadde opprinnelig tenkt å lage et stort koseteppe til meg selv, men ga opp etter en stund da jeg ble litt lei. Det er i hvert fall blitt et deilig lite baby/barneteppe.

Slik ble det ferdig. Et mykt og deilig varmt teppe til en liten kropp.
Materialer
Ullteppegarn fra Gjestal AS (50g = 200m)
100 g lys rosa nr13
100 g mørk rosa nr 48
100 g lilla nr 55
100 g grønn nr 41
100 g hvit nr 00
Heklenål nr 5 mm.

Størrelse:
Teppet er ca 90 x 90 cm.
Hvert motiv måler ca 10 cm fra spiss til spiss, og 9,5 cm fra kant til kant.

Du trenger i alt 105 hele motiver og 10 halve motiver. De halve motivene har jeg valgt å hekle ensfarget.

Framgangsmåten for å hekle motivene finner du i et tidligere innlegg på bloggen, african flower teppe.
Jeg har kombinert de tre mønsterfargene på alle mulige måter, og holdt kantene i lysegrønt og hvitt på alle motivene.

Halve motiver:
1. omg: Magisk ring med 4 lm + (2 st + 1 lm) x 3, avslutt med 1 lm + 1 st. dra sammen ringen slik at den blir tett. snu.
2 Omg: 4 lm + 2 st i første 1-lm bue, (1 lm + 2 st + 2 lm + 2 st i neste lm bue) x 2, 1 lm + 2 st + 1 lm + 1 st i siste lm bue.
3. omg: 3 lm + 3 st i første lm bue, (1 lm + 7 st i neste 2 lm-bue) x 2, avslutt med 4 st i siste 1-lm bue, snu med 1 lm.
4 omg: 1 fm i hver stav  (= 4 fm på første blad, 7 på de to neste og 4 på det siste bladet), mellom hvert blad hekler du 1 fm rundt lm-buene fra omgang 2+3 i mellomrommet mellom to "blader" på blomsten.  Snu
5 omg: 3 lm, (1 stav i hver av de neste 3 fm, hopp over 1 fm, hekle 3 st, i neste fm hekler du 1 st + 2 lm + 1 st) x 3. klipp av tråden og fest endene.

Mørk rosa i midten og lilla ytterst, du trenger 15 slike
Lys rosa i midten og mørk rosa ytterst, du trenger 24 slike
Lilla i midten og lys rosa ytterst, du trenger 18 slike.
Mørk rosa i midten og lys rosa ytterst, du trenger 15 slike.
Lys rosa i midten og lilla ytterst, du trenger 18 slike.
Lilla i midten og mørk rosa ytterst, du trenger 15 slike.
Jeg heklet alle lappene før jeg startet å sette dem sammen. Før monteringen satt jeg lappene fast med en knappenål, på et stort håndkle slik at jeg ikke mistet plasseringen og kunne legge det vekk for kvelden. Jeg valgte å sy lappene sammen med hvitt garn, gjennom begge leddene i toppen av stavene.

Nesten ferdig med å sette lappene fast på håndkleet. Dette var litt spennende for jeg visste ikke hvor langt de lappene jeg hadde laget ville rekke.

Her ser du hvordan lappene er sydd sammen.
Da alle lappene var sydd sammen så jeg at jeg ønsket å fylle igjen de åpne rommene i sidene med motiver. Til et større teppe er det ikke sikkert jeg hadde gjort dette. Jeg heklet 10 halve motiver som var delt fra spiss til spiss etter originalmønsteret.
FERDIG!!

4 kommentarer:

  1. Hej !
    Helt underbar, vacker och somrig filt!
    Vilket jobb det har varit!
    Soliga hälsningar från Helsingfors - Helena

    SvarSlett
  2. Wow dette var vakkert, takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  3. Herlige farger som gir en smak av sommer ;)
    Rett og slett lekkert!

    SvarSlett
  4. Hei. Vart oppfordra av Matja til å titte innom deg. Og det var ingen dum ide. Masse fint du lager. Kommer nok til å titte innom flere ganger det er heilt klart

    SvarSlett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)