lørdag 23. august 2014

Rundt og rundt - klut uten hjørner

Den sjette kluten var et problem, jeg visste ikke hva jeg skulle strikke!
Så var jeg innom en venninne som har en garnbutikk (heldiggrisen!!) og hun hadde akkurat fått inn døren et bomullsgarn som var nytt for meg. Så mye for å bruke opp det bomullsgarnet jeg hadde liggende tenkte jeg og kjøpte meg fire bunter i forskjellige farger. Tanken som dukket opp i hodet mitt var "bær".....
Blåbærblått var det første jeg tenkte da jeg så garnet.
Fargene på bildet er litt blasse i forhold til fargene på garnet.
Materialer:
50 g Cotton 8 fra Scanfil, farge 25.
Strikkepinner 3,5 mm og en heklenål nr 3,0.


  • Legg løst opp 33 masker på pinner nr 3,5 og strikk en omgang rett og snu arbeidet. Fortsett i mønsteret slik: Hver gang du snur midt i arbeidet blir det et lite hull, det skal være der og er med på å bygge mønsteret.
    • Strikk 30 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 27 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 24 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 21 masker rett , snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 18 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 15 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 12 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 9 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 6 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
    • Strikk 3 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu
    • Strikk 33 masker rett, snu og strikk rett tilbake, snu.
  • Dette utgjør den første kilen i kluten. Strikk videre og gjenta denne kilen til du har i alt 16 kiler, fell løst av samtidig som du strikker den siste pinnen i mønsteret. Klipp av tråden. Sy sammen sidene på kluten fra retten. Dersom du syr innenfra og ut starter du med å tre en tråd gjennom knutene langs kanten på hullet i midten slik at dette strammes sammen og forsvinner. Alternativt avslutter du med å sy sammen hullet i midten.

Heklekant: Start med å trekke tråden gjennom kanten på kluten og hekle en fastmaske.
    • *Hekle 3 luftmasker, hekle 1 stav rundt samme masken som du heklet fastmasken i. Hopp over 2 riller og hekle en fastmaske i neste mellomrom (mellom 2. og 3. rille)*. Gjenta *-* til du er kommet rundt kluten. Avslutt med en kjedemaske (eller fastmaske) i den første fastmasken. Klipp av garnet og fest alle trådender.
Detalj av heklekanten. Her er fargene mer riktige.

Dagens sitat måtte bli om noe blått så det ble Åslaug Haga:
Jeg liker bedre å plukke blåbær enn å spise kirsebær med de store.

2 kommentarer:

  1. Hei Nina!!!!
    Du er bare så kreativ og flink med det du tryller frem mellom fingrene !!!
    Jeg likte den kluten din og setter den på listen over ting jeg må få gjort før jul ;-)
    Ha en super-duper-strikkehelg ;)
    Hilsen Bente ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Bente! Kreativitet er gøy å jobbe med og jeg koser meg med å forsøke å lage oppskrifter dere kan kose dere med også :-)

      Slett

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)