onsdag 27. juni 2018

Fruktnett og miljøvett...

I nyhetene ser vi dessverre oftere og oftere forstyrrende reportasjer fra havområder som flyter over av plastikkavfall, om dyr som er viklet inn i plastikkavfall eller bilder av dyr som har spist avfallet og dødd av sult!!!
For noen år siden bestemte jeg meg for å redusere mitt forbruk av plastposer når jeg handler, ikke for at jeg har vært så veldig fokusert på miljøvern, men jeg har irritert meg over at posene ofte gikk i stykker før du kom hjem fra butikken. Derfor kjøpte jeg meg noen handlenett som jeg har liggende i vesken min slik at de alltid er klare til bruk.

Sitroner, tomater og løk har fått sine egne, myke og gode nett.


Nå er jeg klar for neste trinn og har heklet meg noen små nett som jeg vil bruke til frukt og grønnsaker når jeg er i butikken. Nettene er så små og lette at det knapt påvirker prisen på det jeg skal kjøpe, så jeg tenker at de få ørene står jeg i.

Slike nett som dette heklet jeg ofte som barn, til å ha små baller og lignende i -men nå skal de være til frukt og annet som vi i årevis har brukt tynne plastposer til.
Disse posene også fine som søte gaver til noen du vet setter pris på miljøet eller som du vil forsøke å påvirke til å bli litt mer miljøvennlig :-)

Jeg har valgt å bruke et tynt bomullsgarn, Järbo 8/4, som du får i en mengde flotte farger. (Da tåler posene å bli vasket noen ganger også). Jeg har laget en løkstrømpe og to fruktnett.

Her får du oppskriften på mine fruktnett.
Du må kunne magisk ring, luftmasker, fastmasker, staverdobbeltstaver og kjedemasker.

Du trenger:
En rest av tynt bomullsgarn
Heklenål nr 3,5mm.

Med Järbo 8/4 garnet brukte jeg
  • Løknett 12 gram
  • Sitron-nett 18 gram
  • Tomat-nett 18 gram

Forkortelser:
Luftmasker: lm. Fastmasker: fm. Staver: st. Dobbeltstaver: dst. Kjedemasker: kjm.
(Når noe er markert slik) betyr dette en mindre repetisjon.

Bunnen:
Bunnen i løkstrømpen består av de 3 første omgangene i bunnen til fruktnettet som har 6 omganger.

Start med en magisk sirkel og hekle rundt denne slik:

  1. Omg: Hekle 4 luftmasker (lm) = 1 stav (st) + 1 lm, (1 st, 1 lm) x 11, fest til 3. lm med en kjedemaske (kjm). Det er nå 12 staver med 1 lm mellom.
    Første omgang
  2. Omg: Hekle 5 lm, (1 stav i neste stav, 2 lm) x 11, fest til 3. lm med 1 kjm i den første "staven"..
    Andre omgang
  3. Omg: Hekle ( 3 lm (=1 st), 2 lm, i neste st hekles 1 st + 2 lm + 1 st, 2 lm) x 6. Fest med 1 kjm til 3. lm i den første "staven". *Hekler du en løkstrømpe så er du ferdig med bunnen etter denne omgangen. Gå videre til selve nettet.
    Tredje omgang
  4. Omg: Hekle (5 lm (= 1 st + 2 lm), *(1 st i neste st, 2 lm) x 2,  i neste st hekles 1st + 2 lm + 1 st + 2 lm* Gjenta *-* i alt 5 ganger. (1 st i neste st, 2 lm) x 2, 1 st i neste st, 2 lm. Fest med 1 kjm til 3. lm i den første "staven".
    Fjerde omgang
  5. Omg: Hekle (5 lm (= 1 st + 2 lm), *(1 st i neste st + 2 lm) x 3, 1 st i lm buen, 2 lm, 1 st i neste st, 2 lm* Gjenta *-* 5 ganger, (1 st i neste st, 2 lm) x 3, 1 st i lm buen, 2 lm. Fest med 1 kjm til 3. lm i den første "staven".
    Femte omgang
  6. Omg: Hekle (5 lm (=1.st + 2 lm), 1 st i neste st, 2 lm, *1 st i lm buen , 2 lm, (1 st i neste st + 2 lm) x 5*. Gjenta *-* 5 ganger. (1 st + 2 lm) x 3. Fest med 1 kjm til 3. lm i den første "staven". Bunnen er nå ferdig.
  7. Sjette omgang
Sidene: 
Gjentakelser gjelder for løknett/fruktpose.

  1. Omg: Hekle 7 lm (=1 dst + 3 lm), (hopp over neste lm-bue, 1 dst i neste lm-bue, 3 lm, hopp over 1 st, 1 dst i neste st, 3 lm) x 5/11 ganger,  hopp over neste lm-bue, 1 dst i neste lm-bue, 3 lm. Fest med 1 kjm til 4. lm i den første "staven".
  2. Omg: Hekle 7 lm (= 1 dst + 3lm), ( 1 dst i neste dst, 3 lm) x 11/23 ganger. Fest med 1 kjm til 4. lm i den første "staven". 
  3. Omg: Gjenta omgang 2 i alt13 ganger til løkstrømpen og 7 ganger til fruktposen.
Løpegang: Hekle 4 lm, (hopp over 1 m, 1 st i neste m, 1 lm) gjenta () ut omgangen og fest med 1 kjm i første maske.
  • Om du ønsker en litt mer holdbar kant hekler du en omgang med 1 fastmaske i hver maske hele omgangen rundt. Klipp av garnet og fest alle endene godt.
  • Hekle (eller tvinn) en snor med luftmasker ca 75 lm til løknettet og ca 100 lm til fruktposen. Fest tråden i begge sider og tre snoren gjennom løpegangen.
Med tanke for miljøet lar jeg den norske legen Fredrik Georg Gade (1855 - 1933) få siste ordet i dag:
Enhver god gjerning bærer frukt,
om enn ikke den man ventet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)