søndag 20. oktober 2013

Vinnerlykke og vinterskjerf.

Tidlig i våres strikket jeg et par sokker som jeg sendte inn bilde av til en konkurranse i Facebookgruppen "Strikkekafèens venner". Tenke seg til så fikk jeg en premie for sokkene mine! Jeg synes det var utrolig kjekt at det ble satt pris på at jeg brukte en gammel teknikk, kontestrikk (entrelac).


"Premiesokker"
Premien kom i posten noen dager etter at konkurransen var avsluttet. Oppe i konvolutten lå det en stor, deilig bunt med garn med spreke fargeskift i rosa, Orange, dyp rød og brunt.
Garnet var et jeg ikke hadde vært borti tidligere så det i seg selv var jo spennende! Garnet var fra Schachenmayr og heter Bravo Mezzo Color, (farge 0183. 200g = 330m, strikkes på pinner 5 - 5,5mm).
Det har vært et herlig garn å strikke av, litt tweedfølelse på det ferdige produktet så jeg liker det veldig godt. Det er samme produsenten som har regia sokkegarn.
Så, hva skulle jeg lage av dette garent? Skjerf! Resultatet ser du her...

Slik så garnet ut i bunten, kjempespennende farger og tekstur på garnet!

Jeg startet med å legge opp til et skjerf med 48 masker (= 3 hele ruter med 8 masker pr rute), og strikket både tungekanten og noen rader med kontestrikk. Hvert fargeskift rakk ikke til en hel rad med ruter så jeg var ikke fornøyd med resultatet. Det ble ikke pent og det var bare å rekke opp igjen og gå i tenkeboksen.
Jeg endte opp med å kikke på oppskriften bak på banderolen til garnet og så at det var beregnet 39 masker til et enkelt, stripete skjerf, ok - 40 masker er nærme nok... (40:10 = 4 ruter og 10:2 = 5 masker pr rute) så da fikk jeg 4 ruter tvers over og hver rute fikk 5 masker i bredden.
Framgangsmåten for kontestrikk og baklengsstrikking trinn for trinn finner du her.


Jeg er underveis :-) Det ble mer og mer spennende å se om
fargeskiftene ville vare gjennom hele nøstet som var hele 200g.

Ferdigstrikket! Nå skal det bare festes tråder.

Der du ser den brune tråden på det nederste bildet, var det et brudd i tråden slik at radene ble byttet litt om. En enkelt rad bestod plutselig av to røde og to brune ruter og om du gransker bildet nøye kan du se at selv om rekkefølgen på fargene er den samme så er plasseringen av radene ulik. I den ene enden av skjerfet er rødt bestående av 4 hele ruter, mens rødt i den andre enden består av 2 halve ruter og 3 hele ruter ;-) Ikke noe som spiller noen rolle til et skjerf, men det er alltids noen som oppdager det!
Siden dette garnet har ulike fargeskift bruker jeg ikke sikker skjøting av garn metoden, men syr inn trådendene til slutt.
Deilig og varmt skal det bli til vinteren uansett!!!

Når det gjelder kontestrikk og baklengsstrikking kan jeg bare si en ting:

Øvelse gjør mester!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)