torsdag 2. mai 2013

Babytepper Episode 1

Nei, det er ikke jeg som har fått baby eller skal ha baby!

Når mine kollegaer eller venner har fått baby har jeg ofte pleid å lage et teppe til dem. Det er hyggelig å kunne bidra med noe jeg kan -og er flink til (man skal høre på selvskryt, for det kommer fra hjertet pleide min mormor å si ) :-)
Jeg synes det er hyggelig med familieforøkelser, kanskje spesielt siden jeg ikke har barn selv.
Jeg koser meg med arbeidet og de som får teppet pleier å sette pris på det. Noen ganger velger de farger og mønster selv, andre ganger tar jeg hele avgjørelsen.
De senere årene har det gått mye i diverse lappeteknikker, blant annet 100% håndsydde "double wedding ring". Det siste året har det blitt strikket og heklet tepper. Jeg fant ut at jeg måtte ha litt avveksling.

Først ut i 2012 var en kollega som fikk en jentebaby.... Hmmmm hjernen min spant rundt rosa nyanser, og lette iherdig etter et mønster som jeg både likte og som ville passe til en liten frøken. Jeg gikk på tomgang og fant ingen ting som fristet meg helt til en tidligere kollega kom opp med et supersøtt mønster til et lappeteppe som heter "I believe in pink" fra McCall's Quilting. Det var innertier!!

Jakten etter passende stoffer var i gang! Jeg visste nøyaktig hvor jeg skulle gå! Slagplanen og handlelisten var klar... Så kom det s t o r e sjokket...... WHAT! Quiltebutikken med det fantastiske stoffutvalget var lagt ned....  Krise og rådvillhet stod sannsynlig skrevet med store bokstaver i fjeset mitt mens jeg tuslet tilbake til bilen og kjørte hjem med uforrettet sak. Hva nå??

Dagen etter hadde jeg fått tenkt litt, og fant ut at det skulle vel la seg gjøre å finne n o e jeg kunne bruke, selv om jeg måtte gå flere steder (jeg handler ikke stoffer på nett). Var rundt på flere steder men hmneii, fant ikke noe som fristet. Til slutt gikk jeg på panduro-bare for å kikke. Jeg kom ut igjen med favnen full av tildastoffer og tom lommebok. Turen gikk rett hjem for å vaske og klippe stoffer til teppet! Livet var virkelig lyst og herlig igjen :-)

Noen dager senere så oversiden til dette teppet dagens lys.  Her er det ikke montert eller quiltet, bare drapert over ryggen på sofaen. Det skal ennå lages en kant ytterst for å binde sammen forsiden og baksiden. Kanten er knæsjrosa med små hjerter. Blir omtrent som et skråbånd. Opprinnelig er det applikert masse blomster og sommerfugler på teppet, men da er det tenkt som et veggteppe. Siden dette var tenkt som et babyteppe dropper jeg applikasjonene og satser på noe skikkelig kul vattering gjort for hånd i stedet for.







Dessverre så ble jeg syk på denne tiden, så teppet ble aldri ferdigstilt. Den hyggelige kollegaen min fikk en skjønn pike -men dessverre ikke noe teppe, noe jeg var veldig lei meg for. Oversiden ligger her fortsatt... jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, det er for sent å gi det som gave til henne som skulle hatt det.... Det blir nok en råd med det ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)