lørdag 4. mai 2013

Lørdag og monteringsjobb

Våkner opp til en grå regntung lørdag litt sent på morgenen kan man si, eller kanskje helt tidlig på formiddagen.. Jaja, spiller ikke så stor rolle.

Gleden ble i hvert fall stor da jeg kom ut i stuen og så jakken ligge på bordet, nesten ferdig montert :-) Mangler kun å montere en knappestolpe og strikke kraven så er jeg ferdig.
Så, mens lunsjen står i ovnen og godgjør seg kan jeg skrive litt og forberede dagens dyst på jakken.
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av arbeidets gang fra i går....

Klikk på bildene så får du større bilder med flere detaljer.
Siden jeg ikke er helt ferdig kommer det flere bilder i løpet av dagen etter som  arbeidet skrider framover :-)

Kanskje litt vanskelig å se siden jeg har sydd med hvit tråd på maskinen, men her har jeg altså sydd tresting sikk-sakk i de tre klippemaskene (strikket vrang) En søm på hver side av midtmasken.


Her har jeg gjort det samme, til ermehulls åpningen, du kan se sømmen slutter akkurat over den turkise stripen.



Bildet ville ikke snu seg :-( Men, her er det satt nåler til å sy halsutringningen.


Etter at jeg setter nåler tråkler jeg alltid med en kontrastfarge. Rundingen blir alltid
penere da enn om du kun bruker knappenåler.


Detalj av halskanten som ble klippet i fasong. Halskanten er strikket dobbelt med innsnitt ved skuldrene og med knapphull. Knapphullet må strikkes på både ytterdelen og innerdelen, de to blir sydd sammen til slutt.



Her har jeg allerede sydd inn det første ermet og er klar til å sy fast belegget som beskytter klippekanten.

Slik blir det når du syr fast for hånd med elastiske attersting mellom bolen og ermet, og med kastesting på belegget.

Ferdig montert erme som ligger glatt og pent i et ermehull som er akkurat passe stort til ermet. Du kan også se at fordi jeg lager sømmen som en U i bunnen blir det en pen avsluttende bue under ermet også uten den berømmelige tvertover rynken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)