fredag 3. mai 2013

Monteringsarbeidet -Fra angst til gledestund!

Montering av strikkeplagg.... Smaker litt på ordet. Jeg vet at mange får frysninger helt inn til ryggraden når de hører dette begrepet. Redselen for å ødelegge dagers, ukers -ja til og med måneders arbeid kan gjøre at angsten ligger tykt utenpå selv en erfaren strikker.. Selve strikkearbeidet kan være så komplisert som bare det og det er lutter glede over arbeidet ...  men monteringsarbeidet kan redusere selv en tøff strikker til en nervebunt.
Heldigvis har jeg selv aldri vært plaget av nerver når det gjelder klipping i stoff, strikk eller andre typer materialer (spør meg bare ikke om å stusse en pannelugg eller en lengde med hår..... Klippeangsten bryter da ut som svetteperler på pannen hos meg!) Så, jo jeg har forståelse for at det kan være skummelt å sette saksen i strikketøyet.
Jeg har nettopp strikket ferdig en kofte etter det gamle Haukelimønsteret til Sandnes garn. Opprinnelig en jakke med rundt bærestykke, men siden jeg ikke kler det noe særlig strikker jeg min egen variant med isydde ermer. Dette innebærer altså montering av ermer, knappestolper og halsringing. Så her får du trinn for trinn framgangsmåte. Håper det kan hjelpe noen til å overvinne angsten ;-)

Har du spørsmål, er det bare å skrive i kommentarfeltet så skal jeg svare så godt jeg kan ;-)

Vesla hjelper mor med å sjekke at det er rett ;-)
Mors teppe og strikketøy er alltid mye bedre å ligge på enn
teppet hennes som er det hvite du ser i bakgrunnen...


Forarbeid:
 Knappestolpene strikker jeg  før jeg begynner å montere. Jeg strikker dem nesten alltid oppover da jeg synes det er penest.  Jeg legger opp 6 (8) masker ekstra i hver side på vrangborden og setter disse maskene på en sikkerhetsnål når jeg er ferdig med å strikke vrangborden. Når jeg er ferdig med bolen strikker jeg stolpene opp over disse maskene med 1 rett +1 vrang og med 3 masker ekstra på siden mot klippekanten som belegg til å dekke over sårkantene når jeg er ferdig.
Når jeg skal strikke den kanten med knapphullene har jeg et lite triks som sparer meg for masse bryderi.... maskemarkører, den typen som ser ut som små sikkerhetsnåler. Du trenger en for hvert knapphull. Disse plasserer jeg på den kanten som ikke skal ha knapphull og lar dem stå der til jeg er ferdig!
Denne typen er super! Jeg setter dem fast slik at jeg vet hvor knappen skal stå, midt på stolpen.

Knappestolpen med knapphull strikkes deretter slik at jeg måler mot markørene og knapper sammen de to lengdene ettersom jeg strikker. Det går superraskt i forhold til å holde på å telle omganger eller måle og vurdere for hvert knapphull.

Om du ser etter vil du se at det er mye kortere mellom den grønne og den første oransje markøren enn det er mellom de andre oransje markørene. Dette er fordi det siste knapphullet skal være i halslinningen og ikke i knappestolpen.
 
Jeg strikker som oftest i 100% ull, så jeg damper arbeidet med vått klede over og lar det ligge til dagen etter for at det skal bli skikkelig tørt. Det er mye lettere å montere arbeid som er dampet.

Ferdig dampet, nå får arbeidet ligge natten over til det er tørt.


Nå starter moroa :) Spenn fast nervene, trekk pusten og sett i gang!

Ermehullene:
Sying av området der du skal klippe. Dette kan gjøres for hånd eller på symaskin. Jeg bruker symaskin og tresting sikk-sakk. Har du ikke denne sømmen bør du sy en vanlig sikk-sakk pluss en rettsøm oppå eller rett ved siden av. (Jeg anbefaler ikke å hekle rundt en maske nedover slik noen gjør. Grunnen er at da hekler du rundt maskene, du syr ikke gjennom maskene slik at du binder dem ikke like godt sammen!)

Det første du gjør er å finne ut akkurat hvor ermet skal plasseres på hver side av bolen. Legg ermet mot kanten av bolen og mål opp vidden på ermet. Ikke stol på at ermene er like, eller at det målet som står i oppskriften er helt korrekt.
Finn masken midt i siden og sett nåler eller tråkle inn en tråd i kontrastfarge slik at du ser hvor du skal sy. Jeg pleier å sy over bredden av en hel maske. Jeg starter oppe på ryggen og syr ned hele veien til bunnen av ermehullet, vrir materialet og syr bredden av ermehullet over til masken ved siden av, vrir igjen og syr opp til toppen igjen på fronten. Pass på at åpningen blir vid nok for det er ingenting som er styggere enn et erme som er montert for trangt. Har du nå gjort skikkelige oppmerkinger er det bare å finne fram symaskinen og sy i vei (husk at du skal sy på både høyre og venstre side av bolen)


Er det en jakke med ferdig felt hals du skal lage tar du like gjerne og syr begge sidene av klippekanten i fronten samtidig ;-) på akkurat samme måten.

Innsetting av ermene:
Jeg klipper nå opp i mellomrommet av de sømmene jeg har sydd på hver side av bolen. (mellom de to røde strekene) Jeg passer på at jeg ikke kutter tråden i sømmen! Gjør jeg det er det ingen grunn til panikk, det er da bare å sy om igjen et lite stykke akkurat der.
Nå syr jeg sammen skuldrene forside mot bakside. Dette er det flere måter å gjøre på. Hva jeg velger avhenger av hva slags garn jeg har strikket i, hvor grovt eller fint plagget er og hvor stretchy strikket er. Jeg liker ikke ermer som siger ned på skulderen når jeg bruker plagget, så jeg tester litt før jeg velger sammensyingsmetode. Du kan maske sammen, hekle sammen eller sy med kastesting (se bilde lenger nede på siden). Det jeg aldri anbefaler er å sy sammen et håndstrikket plagg på maskin.

Først vrenger jeg bolen med vrangsiden ut og setter det ene ermet inn i åpningen og passer på at ermet re med undersiden nederst i ermehullet :-) Har selv erfart å sette det inn opp ned... :-) Så setter jeg ermet godt fast med knappenåler hele veien rundt, og ikke bare 3-4 nåler. Jo bedre du setter det fast nå dess mindre trøbbel får du med forskyvning og rynking når du skal sy det fast for hånd. Jeg bruker en butt nål (uten spiss) og bunnfargen i genseren som tråd, når jeg syr fast ermene med attersting. Prøv å følge én maske hele veien på hver av sidene, det gir et finere resultat. Jeg starter som regel oppe på skulderen og syr meg rundt hele veien til jeg er tilbake der jeg startet. Fest tråden.

Nå skal ermebelegget sys fast. Dette bretter jeg godt ut over sømmen og fester igjen hele veien rundt med knappenåler. Kanten syr jeg fast til genserbolen med kastesting eller heksesting avhengig av hva slags strikk det er. Jeg hopper aldri over mer enn en maske mellom hvert sting om det ikke er veldig tykt garn. Nå er du ferdig med det første ermet! Så gjentar du på den andre siden... Snart ferdig :-)




Halskanten.
Om du ikke har en strikket/felt halsutringning må du lage denne FØR du klipper opp midt foran til jakker. Til en genser kan du gjøre dette når det passer i arbeidet. Halsutringningen bør være omtrent 1/3 av bredden på bolen, husk du skal strikke kant her også så den blir smalere når du er ferdig. Prøv deg litt fram og se hvor bred du vil ha halsutringningen. Dybden skal være 5-7 cm midt på, på det dypeste til en voksen genser avhengig av størrelsen. Dybden kan du selvsagt også regulere opp og ned etter som hvor trang eller løs du vil ha genseren/jakken i halsen. Regelen er jo løsere halsutringning du vil ha dess dypere må du sy og klippe.

Sett en knappenål i hver side av utringningen og en nederst, midt på der du vil at halsutringningen skal slutte. Jeg pleier å sette nåler hele veien rundt slik at jeg får en pen bue og kan sjekke at jeg får det symmetrisk om midten. Når nålene er satt tråkler jeg en kontrastfarge langs nålene og fjerner nålene etter hvert. Så syr jeg på samme måte som til ermene på maskinen rett ovenfor merketråden i en pen bue. Så er det fram med saksen og klippe rett ovenfor sømmen igjen. Grunnen til at jeg syr ovenfor merketråden er at jeg gidder ikke å sitte å pille ut alle trevlene med merketråd fra sømmen, og at jeg skal plukke opp masker til halsen der knappenålene opprinnelig stod. Om du vil kan du også ringe plagget bak i nakken, men jeg pleier ikke å gjøre dette.



Til en genser plukker jeg nå opp masker til halsen langs buen og strikker opp halsen slik den skal være. Om det ikke er en hals med belegg på baksiden bør du sy på et skråbånd eller strikke et belegg på baksiden for å beskytte klippekanten mot opptrevling. Dersom det er belegg som skal brettes ned syr du det på plass på samme måten som til ermene.

Før du strikker halsen til en jakke må du klippe opp midt foran, (det gjør du i prinsippet på akkurat samme måten som til ermehullene) og deretter montere knappestolpene på begge sider før du kan plukke opp maskene til halsen.

Montering av knappestolper:
Her er det mange forskjellige modeller av stolper å velge mellom. Jeg strikker mine oppover og ikke på tvers. De strikkes med 3 masker ekstra på siden til belegg til å sys fast over klippekantene foran.
Stolpen legges rette mot rette på bolen og festes med knappenåler igjen hele veien opp. Deretter syr jeg med butt nål og garn i hovedfargen med attersting i en maske oppover. Jeg bruker attersting fordi det blir mer elastisk. Deretter bretter jeg belegget pent over klippekanten og syr det til for hånd på samme måten som beleggene til ermehullene. Gjenta på den andre siden.

Nå kan jeg plukke opp maskene og strikke halsen på jakken. på mine jakker strikker jeg alltid stolpemaskene videre opp som en del av halsen. Ikke glem det siste knapphullet som skal stå i halsen, dette må strikkes på BÅDE forsiden og belegget :-) Strikker jeg dobbelt hals må jeg også her sy fast belegget på baksiden slik at klippekanten blir skjult.

 Er alle tråder festet?
 Finn fram de knappene du har sett deg ut til jakken og sy dem fast.
Ta plagget i bruk!
Det er litt mye arbeid, men det er forhåpentligvis ikke lenger så skrekkfylt ;-)
LYKKE TIL!

Jeg skal legge ut bilder av jakken etter hvert som arbeidet med monteringen skrider fram :-)







1 kommentar:

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)