mandag 20. mai 2013

Flere lyslykter

Jeg skriver oppskrifter så blekket spruter, og hekler mønsterprøver så jeg blir sår i fingrene... Men, det er superkoselig arbeid :-)

Lykten til venstre har jeg lagt ut mønster på i forrige innlegg, den til høyre får du oppskriften på her.

Jeg innrømmer at jeg er litt svak for disse gamle blondemønstrene som opprinnelig ble heklet som mellomverksblonde til store putevar. De ble heklet med bomullsgarn på tykkelse med sytråd, av en som har hatt ennå bedre tålmodighet enn meg.

Garnet jeg har brukt er et 4-tråds mercericert bomullsgarn med 250 m/50g, beregnet for heklenål nr 1,5. Dette er ganske tynt garn, så jeg heklet med dobbelt garn og heklenål nr 2,5 mm.

Opprinnelig står "skjellene" rett oppå hverandre, men jeg har valgt å sette dem slik at neste rad med skjell sitter i mellomrommet mellom to skjell på forrige runde.

Blondemønsteret gjør seg godt når det kommer lys i glasset.

Bildet av lykten uten lys i viser bedre hvordan skjellene er plassert.




For å lage en slik lykt trenger du:

  • Ett lite/middels stort syltetøyglass (fetaost-glass størrelse)
  • Babygarn i bomull, eller dobbelt tynt heklegarn.
  • Jeg har brukt heklenål nr 2,5. (Nålen må passe til garnet du bruker).

  • Forklaringer:
    • sm = smygemaske
    • fm = fastmaske
    • st = stav (1 kast på nålen)
    • 3 st sm = (kast på nålen, stikk gjennom og hent tråden, kast på nålen og trekk gjennom 2 løkker (= 2 løkker igjen på nålen))x 3. Du har nå 3 løkker på nålen, nytt kast på nålen og trekk gjennom alle løkkene på nålen samtidig.

    Bunnen finner du oppskriften på i .dette innlegget. Avslutt bunnen med 64 masker!

    Mønsteret går over16 masker, og jeg hadde 64 m i siste omgang på bunnen = 4 hele mønster på omg.

    1. Omg: 1 lm + 1 fm i samme st, *5 lm, hopp over 3 st, 1 fm i neste st*. Gjenta fra *-* og avslutt med 1 sm i første fm. Du skal nå ha 16 lm-buer.


    Første omgang.

    2. Omg: Hekle smygemasker (sm) til du kommer til toppen av første buen, 1 fm. *(5 lm, 1 fm i toppen av neste bue)x 2, hekle 7 st i neste bue (= 1 skjell), 1 fm i toppen av neste bue*. Gjenta fra *-* ut omg, og avslutt med 1 sm i fm.

    3. Omg: Hekle sm til toppen av buen, 1 fm. *(1st i st, 1 lm)x 6, 1 st i siste st, 1 fm i neste bue, 5 lm, 1 fm i neste bue*. Gjenta *-* ut omg, avslutt med 1 sm i fm.

    4. Omg: På denne omg skal stavgruppen skal hekles rundt 1lm-buene i skjellene, ikke i luftmasken!
    Hekle sm til toppen av buen, 1 fm. *I 1-lm buene mellom stavene hekler du så: (3 st.sm, 2 lm) x 5,
     3 st sm. Hekle så 1 lm, 1 fm i toppen av buen*

    5. Omg: Hekle sm fram til  første 2 lm bue, 1 fm, *5 lm, 1 fm i neste 2 lm-bue, hopp over en bue og hekle 1 fm i den neste buen, 5 lm, 1 fm i neste bue, 5 lm, 1 fm i første 2 lm-bue på neste skjell*. Gjenta ut omg og avslutt med 1 sm i første fm
    .

    Her ser du 3 st sm gruppene og hvordan de skal plasseres.
    (Beklager blåstikket i bildet, men bildet ble tatt med mobilkamera ute i strålende solskinn.)

    6. Omg: Nå må du velge om du vil ha skjellene skråstillet eller rett over hverandre. Om du vil ha skjellene skråstillet plasserer du neste gruppe av 7 staver i buen midt mellom to skjell som du nettopp har heklet. Vil du ha skjellene rett over hverandre, må du plassere 7stav-gruppen i den buen midt oppe på forrige skjell, der du hoppet over en 2 lm-bue i 5. omg. valget er ditt, det blir fint på begge måtene.

    Gjenta omg 2-5 til ønsket høyde. Til et 6-kantet fetaost-glass heklet jeg 4 mønster i høyden, og tredde båndet gjennom 5. omg på det 3. mønsteret for å få en pen blondekant øverst.
    Om du vil kan du pynte snoren eller glasset med perler eller charms... Bare fantasien setter grenser.

    Disse lyktene er supre på terrassen, men husk å sette dem på noe som ikke er brennbart :-)

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Hei!
    Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)