torsdag 16. mai 2013

Refleksvesken er ferdig!

Som fotgjenger er jeg akkurat like bevisstløs som de fleste andre av oss på denne tiden av året...
Jeg tenker slett ikke på at det fortsatt er behov for bruke refleks. Refleks er noe som hører høst- og vintermørket til! Jaaaada!
På den annen side, som bilist på veier som fortsatt er svart-våt-mørke kjenner jeg at jeg er passelig forbannet på slike fotgjengere som meg selv. De som tror at bilisten ser dem fordi de ser bilen.  Bilisten ser ikke fotgjengeren. Selv på sommeren kan det enkelte dager være litt skummelt å være bilist.

Med disse erfaringene i bakhodet fikk jeg en ide som jeg ville sette ut i livet. Jeg ville lage en refleksveske, så slipper jeg å tenke på om jeg har med meg refleksbrikke eller bånd.


Blitsen avslører at ideen fungerer :-)
 
Slik ble den til slutt, og jeg tror faktisk ideen vil fungere.

Jeg startet med 8 kvadrater av Framed Church Window rutene til Elizabeth Ham, og hadde laget halve ruter til å ha i sidene og i bunnen. men jeg ble ikke fornøyd med resultatet. Det ble mer en pose, ikke en veske. Hadde jeg lagt på en rute til i høyden hadde det kanskje blitt helt ok, men jeg skulle ha en liten veske.

Slik ble vesken med sidepanelene... ikke særlig bra i virkeligheten!
Etter å ha plukket opp sømmene og tatt vekk sidepanelene igjen, sydde jeg sammen fire ruter til front og fire til bakstykke. Så heklet jeg et langt ensfarget stykke med 6 staver i bredden som gikk rundt hele vesken og som også fungerer som stropp til vesken. Denne stroppen ble sydd fast til for og bakstykket.

Så skulle vesken fores, for dette mønsteret er alt for åpent til å fungere uforet som veske. Til for klippet jeg benet av en gammel dongeribukse. Jeg sprettet opp sømmene og skjøtte til jeg fikk et stykke som var høyt og bredt nok til å kunne brukes som for. Jeg bestemte meg også for å lage en mobillomme inne i vesken.

Første trinn var å sikk-sakke rundt alle delene slik at stoffet ikke rakner.

Her ser du alle delene klippet og klare til å sys. Refleksbåndet er bare kult!
 
For at mobillommen ikke skal bli for trang i åpningen sydde jeg tvers over med tresting-sikk-sakk som er elastisk.


Etterpå brettet jeg inn sømmonnet og satt det fast med knappenåler, hele veien rundt.

Lommen bør sitte såpass langt ned i vesken at ikke noen kan forsyne seg med mobilen, rett ut av vesken min, samtidig skal den ikke for langt ned slik at mobilen blir brukket mot bunnen av vesken.


8 cm fra toppen, dvs ca 7 cm ned i vesken.

7 cm fra bunnen gir 2 cm til bunnen og 1 cm til sømrom uten at mobilen kommer i konflikt med bunnen i vesken.

Når jeg syr på lommen langs kanten passer jeg på å styre etter innsvingen i labben slik at jeg får pene sømmer.

Bunnen syr jeg alltid med dobbel søm for at den skal bli litt sterkere og stødigere. Ingen ting er mer irriterende enn når bunnen i vesken revner og du må plukke opp hele sulamitten for å få reparert det igjen...



For å gå bedre passform på foret skrår jeg hjørnene. Må huske på at det er vrangen på stoffet som skal være ut da.... Har bommet der tidligere ;-)

Pass på at bredden på sømmen her blir den samme som
bredden på båndet som utgjør sider, bunn og hank i vesken.

Når foret er ferdig sydd, gjenstår det bare å feste det til vesken. Jeg vrenger det med rettsiden inn og setter det ned i vesken. Jeg har på forhånd brettet ned sømmonnet slik at det ligger mellom heklevesken og foret. Mellom disse to lagene festet jeg et rulorbånd av refleksmateriale, deretter nålet og tråklet alle delene sammen før jeg sydde en smal stikning rundt helt i kanten av heklearbeidet.

Slik blir vesken inni. Foret bukler seg litt når jeg kun holder det med en hånd.

Nest siste punkt er å feste glidelåsen. Jeg liker at glidelåsen ikke sitter helt oppe i toppen av vesken, og på slike vesker som dette syr jeg alltid glidelåsen i for hånd. Det er en del av kosen med håndarbeidet.

Glidelåsen er montert og klar til bruk.

Glidelåsen sys til for hånd med krysse-/hekseksting som går gjennom både stoffet i glidelåsen og forstoffet.
SÅ; nå kan jeg ta vesken med meg og være litt mer fornuftig som fotgjenger :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei!
Du må gjerne skrive en melding eller kommentar her slik at jeg vet du har vært innom :-)